وبلاگ رسمی آثار وحید ضیائی

وبلاگ رسمی آثار وحید ضیائی

این وبلاگ به باز انتشار آثار دکتر وحید ضیائی (شاعر ، نویسنده ، مترجم ، روزنامه نگار ) می پردازد .
وبلاگ رسمی آثار وحید ضیائی

وبلاگ رسمی آثار وحید ضیائی

این وبلاگ به باز انتشار آثار دکتر وحید ضیائی (شاعر ، نویسنده ، مترجم ، روزنامه نگار ) می پردازد .

«ادبیات خلاق» بعد جدید پرورش استعدادهای ادبی/ مصاحبه خبرگزاری شبستان با وحید ضیائی

خبرگزاری شبستاناردبیل

تدریس «ادبیات خلاق» ترکیبی از پیشنهادی نو در طرز شعر درمانی، سبک زندگی و لذت ادبی ست که نوجوانان و جوانان مشتاق استقبال بسیار خوبی از آن دارند.

 

وحید ضیایی یکی از نویسندگان مطرح کشور با استفاده از ظرفیت های «ادبیات خلاق» بعد جدیدی از پرورش استعدادهای ادبی در قالب شعر درمانی، سبک زندگی و لذت ادبی بر اساس دوره «ان ال پی ال» را در سطح کشور برای علاقمندان فراهم کرده است.

 

در ذیل به گفتگو تفصیلی با وحید ضیایی از اساتید دانشگاه، نویسنده ادبی و پژوهشگر برجسته استان اردبیل و کشور در خصوص دوره های آموزشی «ادبیات خلاق» خواهیم داشت:

 

- ابتدا خودتون رو معرفی و مختصری از آثار پژوهشی و ادبی خودتون بگید؟

بنده وحید ضیائی متولد 6 خرداد 1359 شهر اردبیل و از سال 1378 فعالیت ادبی و پژوهشگری خودم رو آغاز کردم و معرف سبک ادبی «شعر آستان» و «شرح های انگیزشی ادبیات کهن » به جامعه ادبی کشور هستم. تاکنون 22 کتاب نگارش و ترجمه  کرده ام و 21 کتاب  نیز زیر مجموعه حوزه ادبیات خلاق با مقدمه بنده به چاپ رسیده و در نشریات و مجله های بسیاری چون ایران، همشهری، یاد، کارگزاران، جام جم، مشرق، گوهران، رودکی، نافه، ماهنامه تخصصی شعر و ... نیز آثارم به چاپ رسیده است.

 

- معرفی ای در خصوص«ادبیات خلاق» به عنوان یکی از طرز های آموزشی ادبی که به تازگی از سوی جنابعالی مطرح شده است؟

دوره های آموزشی «ادبیات خلاق» در 5 سال گذشته در سطح ادبی کشور مطرح شده و تاکنون حدود 21 کتاب در محور ادبیات خلاق به چاپ رسیده که آخرین آن رمان «پشت چله خانه شیخ صفی» در اردبیل یک اثر عالی ادبی از این مجموعه است که توسط ساناز حاجی محمد حسینی نگارش شده است. این رمان جزو اولین رمان های شهری اردبیل است که توسط نویسنده ای اردبیلی خلق شده البته همراه این رمان دو اثر «از رودخانه گذشتیم» رمانی از افسانه رحیمی و «تو هم می توانی یک نویسنده خوب شوی» ترجمه سویل محرم نژاد و شامل درسگفتارهای «ادبیات خلاق» از بنده نیز منتشر شدند. در همه این هم  نبوغ ادبی نویسندگان جوان و تازه کار روشن هست و توجه اصلی به فرهنگ، ادبیات و تاریخ دارد.

مثلا رمان «هفتاد سال نهایی» اثر خانم رباب مصلح که زندگی سوری خانم بود یا مجموعه داستان کوتاه «چشمه باشی محله سینین اؤتوز بئش مینجی قاپیسی» از مهین تاج جباری طوی که هر دو در اردبیل امروز روایت می شدند یا جلد اول کتاب «تذکره شاعران اردبیل» به پژوهش خانم زهره قاسمی که در نوع خودش کم نظیر است.

 

 

- تاکنون دوره های ادبیات خلاق در کدام استان ها برگزار شده و هدف اصلی از این نوع آموزش ادبی چیست؟

کارگاه های آموزشی این دوره در استان های تهران، البرز، سیستان و بلوچستان، اردبیل، خوزستان، سمنان، ایلام و گیلان و آذربایجان شرقی برگزار شده و حتی هنرجویانی از خارج از کشور نیز در این کارگاه های آموزشی حضور داشتند. ارتقاء سطح علمی – ادبی هنرجویان علاقمند به ادبیات و انتقال بخشی از مفاهیم کلی و جزیی انواع ادبی مورد نیاز این علاقمندان جهت بالا بردن سطح علمی پس از دوره آموزش از اهداف این دوره هاست. ما بر خلاف روند غیر خلاقانه ی آموزش های آکادمیک ادبیات کشور ادعا داریم که صرف علاقمندی فرد و به شرط تلاش و مداومت ایشان در این دوره ها می توانیم نویسندگان و شاعرانی قابل قبول به جامعه ادبی پیشنهاد دهیم .

 

این طرح در پنج سال گذشته توانسته تاثیر کار گروهی را نشان دهد و استقبال فراوانی از کتاب های این مجموعه، همدلی هنرجویان و حاصل یک کار گروهی آموزشی و بالا بردن سطح کیفی و کمی میراث مکتوب از اهداف بلند مدت این مجموعه است. ما از نوجوانان دوازده ساله تا مادران شصت ساله در این کلاس ها هنرجو داشته ایم. همه در تلاشند تا استعداد ادبی خود را شکوفا کنند و با شگردهای بدیع احوال نوشتن و حال زندگی شان هر دو و توامان بهبود یابد.

 

- جمله پایانی در خصوص انتظارات خودت در مورد آینده این طرح را بفرمائید؟

این نکته نیز ناگفته نماند که تاکنون هیچ ارگان یا نهادی از این طرح حمایت مالی یا معنوی نداشته و همه هزینه های کتاب های منتشر شده توسط خود نویسندگان سرمایه گذاری شده است. هر چند از دستگاه هایی فرهنگی چون ارشاد اسلامی و کتابخانه های عمومی سپاسگزاریم که در خرید برخی کتاب ها لطفشان شامل حالمان شده است و در حقیقت همین انجام کار گروهی و بزرگتر شدن هرمی اعضا و علاقمندان باعث فروش زیاد کتاب ها بوده است. اما باز به نظر می رسد اگر این طرح در قالبی بزرگتر به اجرا در بیاید می تواند روشی تازه برای یادگیری انواع نوشتن برای علاقمندان نویسندگی و شعر باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.