دیدن با چشمهای تو
یادداشتی بر کتاب «صدا، تنهایی، پژواک» دکتر وحید ضیایی
حسین قربانزاده*
میاندیشم ویژگی یک پدیدآور نقد چه میتواند باشد؟ این اندیشه هنگام خرید از قصابی با تماشای خزیدن تیغ لای نسوج شکوفه نمیدهد، حتی در نانوایی هم به جایی نمیرسد، اگر این اندیشه در چنین مکان آشنایی پا بگیرد شرح و بسط آن به یک فنجان قهوهی تلخ نیاز خواهد داشت و البته قفسههای کتاب و ساعتها تفکر و گرنه حدود و ثغور چنین اندیشهای میشود، شکافتن نسوج یا نشاندن خمیر بر تنور داغ که همان هم هست اما نه همه.
پدیدآور نقد وقتی برای دست یافتن به لذت، صورت را میبیند، تناسب، ریتم، هارمونی، آهنگ، غایت، وحدت، همه و همه به یکباره سر بر میآورند. یک بر طبل دیگری بر سنج میکوبد، یکی پیدای نهان میشود و آن دیگری نهان ناپیدا. میشود بازار مسگران. یا باید انگشت بر گوش فشرد و گذشت یا به سماع ایستاد و گشت. در چنین بازاری لذت از صورت گم هم نشود، ناپیداست و پدیدآور در پی گمشده به سماع میایستد، پی کشف، پی دیدن.
کتاب «صدا، تنهایی، پژواک» سماع وحید ضیایی است در پی کشف تا وادی دیدن.
دکتر ضیایی در بخش نخست کتاب، در پی سیر صورت برای کسب لذت است اما در این مسیر تیغ لای نسوج مفهوم میگرداند و میشکافد تا به کشف حجاب معنی بیانجامد.
مولف در این بخش وفادار به خوانش معنادار است. با توجه به این که نقد کاربردی بدون آشنایی با مبانی نظری نقد امکان پذیر نیست مشکل نقد ادبی در کشور ما هم از همین جا ناشی شده است. منتقدی که نظریهها و مبانی اساسی و علمی نقد را نشناخته دست به تیغ میشود و یافته که نه، بافتههایش را وحی منزل میداند ثابت میکند نقد ادبی را خوب نمیشناسد، یا مدح میکند و یا ذم. یا گرایش به ستایش دارد یا نکوهش.
نقد کاربردی کی پدید میآید؟ وقتی که نقد بر اساس علم نقد شکل بگیرد. برخی به این علم آگاه هستند و برخی ناآگاه. برای نقد کاربردی ابتدا با شالوده نظری نقد باید آشنا شد. این آشنایی، منتقد را به تفکر دعوت میکند. به یک دید متفاوت از صورت. به کاوشی نو.
حال با توجه به اینکه هر نقد را دریچه و منظری جدید بر اثر میدانند که باید امکان تفسیرهای متفاوت را فراروی مخاطبان بگسترد. دکتر ضیایی در این وادی چه کرده است؟
در نقد 10 کتاب ضیایی تلاش دارد دید متفاوتی از صورت برای کسب لذت ارایه دهد. این تلاش برای دست یافتن به تفسیر متفاوت، بی سرانجام نشان نمیدهد چرا که همواره نشانههایی در نقد مییابیم که از منظری نو به مفهوم پرداخته و ما را به کشف و درک پیچیدگیها هدایت میکند. مولف سهمی از لذت را خوانش خود را به مخاطب نقد هم هدیه میدهد و کلیدهایی برای لذت بیشتر هم.
در بخش دوم کتاب، سیر و سلوک پدیدآورندگان است در صورتهایی که ضیایی ساخته، دهکدههایی پر رمز و راز که شاعر در هر کوی و گذر نشانی نهان کرده برای یافتن و روبندی بر چهرهی عروس کلام کشیده تا اشتیاق داماد را برانگیزد.
از چهرههای سرشناس، 9 نقد بر آثار وحید ضیایی «33 گانههای بی پایان». میاندیشم اگر تمام این نقدها در کاوش یک اثر بود چهقدر مخاطب را در شناخت اصول نقد حتی، یاری میرساند. (خواستهای که کتاب در بخش سوم به آن پاسخ میدهد.)
ضیایی در بخش دوم از باور خود پرده برمیدارد که نقـد و فرآیند آن، دستاوردی مبتنی بر علم اسـت. به نقد روشمند اعتقاد دارد، خود به آن میپردازد و از نقد آثار خود توسط دیگران استقبال میکند.
کوشش موثر برای افزایش شناخت مناسب و سودمند در بخش دوم مشهود است که به شناخت بیشتر اثر میانجامد. در یک کلام برای بررسی و تحلیل اثربخشی اثر، میتوان به میزان توجه جامعهی علمی در نقد آن، توجه کرد.
بخش سوم کتاب علاقهمندی مولف و منتقد است به شعرآستان، نو زادهای که ضیایی با شعر و نثر شیر میدهد و میپرورد.
«حرکت در جادهی مهآلود تاویل» تعریفی است که ضیایی از شعرآستان ارایه میدهد. در خوانش یادداشتهای ویژهی شعرآستان، سخن گفتن این نو زاده در گهواره تداعی میشود.
* داستان نویس و پژوهشگر ادبیات کودک
( کتاب " صدا ، تنهایی ، پژواک " پانزدهمین اثر وحید ضیایی در اسفند ماه 94 منتشر شد . این کتاب مجموعه نقد ها و یادداشت هایی با محوریت شعر امروز و ادبیات معاصر است که در 258 صفحه توسط انتشارات نگین سبلان با طراحی سید مهدی موسوی و مصطفی شکیبا در 1000 نسخه و قیمت 20 هزار تومان وارد عرصه ادبیات کشور گردید .
فصل اول کتاب " بر ستیغ نام آشنا " مجموعه یادداشت ها و نقد های وحید ضیایی بر آثار : ضیاالدین ترابی ، موسی بیدج ، حبیب محمد زاده ، محسن رضوان ، محمود حبیبی کسبی ، صالح سجادی ، بیژن نجدی ، نسرین حیایی تهرانی ، و سه یادداشت در معرفی کتاب محمد الماغوط ، نقد ادبی معاصر و خاطره دیدار شاعران خارجی از ایران است .
فصل دوم " 33 گانه های بی پایان " به نقد های منتشر شده در مطبوعات کشور با محوریت بررسی آثارضیایی می پردازد : دکتر بیژن باران ، منصور بنی مجیدی ، مریم بنیادی ، عبدالعلی دستغیب ، یوسفعلی میر شکاک ، دکتر قدمعلی سرامی ، اکبر اکسیر ، دکتر کاظم نظری بقا ، صادق ایزدی گنابادی از این دسته اند .
فصل سوم نیز " شعرآستان خوانی " به معرفی ژانر شعرآستان و نقد های نوشته شده بر آن می پردازد :
وحید علیرضایی ، آیدین ضیایی ، ناهید الهوردیزاده ، علی مسعود هزار جریبی ، کیان آذری ، سالار عبدی ، دکتر سولماز برزگر ماهر ، ناما جعفری ، سیاوش دانش آذر ، آیت دولتشاه ، احمد بیران وند ، خلیل رشنوی و پرونده مجله ادبی بانکول شامل 45 یادداشت درباره ی همین ژانر در این دفتر آمده است .
گفتنی ست این مجموعه دفتر اول از این سری آثار می باشد و دفتر دوم آن شامل مجموعه مقالات در آینده نزدیک منتشر خواهد شد . این کتاب از طریق سایت رسمی فروش آثار وحید ضیایی و کتابفروشی های معتبر قابل خریداری است )