وبلاگ رسمی آثار وحید ضیائی

وبلاگ رسمی آثار وحید ضیائی

این وبلاگ به باز انتشار آثار دکتر وحید ضیائی (شاعر ، نویسنده ، مترجم ، روزنامه نگار ) می پردازد .
وبلاگ رسمی آثار وحید ضیائی

وبلاگ رسمی آثار وحید ضیائی

این وبلاگ به باز انتشار آثار دکتر وحید ضیائی (شاعر ، نویسنده ، مترجم ، روزنامه نگار ) می پردازد .

مراقب آنچه عادات گفتنمان می شود، باشیم

خبرگزاری شبستاناردبیل:

 

ضرب المثلی درباره اردبیل ساخته اند که سال هاست دهان به دهان می چرخد (اردبیلین اؤچ شئیینه اعتبار یوخدی: مظنه سینه، هاواسینا و دوستلوخلارینا؛ به سه مساله مربوط به اردبیل اعتباری نیست: ارزشگذاری ها، آب و هوا و دوستی هایش)

 

الف ) شعر و داستان و جک و لطیفه و ... بر خلاف ظاهر ساده و بی پیرایه و گاه خنده آور یا متاثر کنندشان تاثیر گزاری عمیقی بر روح و جان و روان ناخوداگاه یک جامعه دارند. لطیفه های قومیتی بیشتر از فعالیت های سیاسی می تواند خطرناک باشد چنانچه تاثیر یک قطعه شعر ساده در تهییج عواطف عامه مردم له یا علیه چیزی یا کسی. مساله تکرار هم هست... ضرب المثلی که در طی سالها مدام تکرار می شود گویی سندی می شود برای اثبات ما هو فی ضمیر خود. تاثیر القایی شعر و مثل و لطیفه در طی زمان مرکب شده و خانه برانداز است.

 

ب) حالا به مثل بالا برگردیم: فکریِ اردبیلی شاعر چند قرن پیش بیتی دارد چنین که: شهری ست اردبیل ... / خر مهره را به قیمت الماس می خرند: مفهوم کلی بیت می رساند که ارزشگذاری در این شهر هیچوقت (؟) درست نیست کم را بیش و بیش را کم می گیرند، کهتر را مهتر و مهتر را کهتر... همین مضمون در مثل بالا صدق می کند: ارزشگذاری ها درست نیستند (القا و تبلیغ یک تفکر منفی بی اساس) دومی اقلیم است تاختن به اقلیم (مام وطن) و ناسپاسی نسبت به وضعیت آب و هوا... چه سرد چه گرم بدون در نظر گرفتن این نکته اردبیل یکی از بهترین مناطق آب و هوایی و گردشگری کل کشور است به شهادت آمار و شواهد (تخطئه ی زیست بوم و رشد و پیشرفت های جزیی یا کلان آن در طی سالیان) سومی روابط انسانی و اجتماعی بین آدم ها و نابود کردن آن به بهانه ی مثلی که دوستی های مردم را و روابط مردم را به شهادت دو فاکتور پیشین بی حساب و کتاب و دمدمی می داند. ( تکرار می کند) که روابط انسانی این اقلیم ناسالم، دمدمی مزاجی و مثل هوا و ارزشگذاری هایش ناثبات است !

مثلث شخص _ اقلیم _ اجتماع که شاکله ماهوی شخصیت یک تمدن یک مدنیت چندین قرنی را می سازد با تکرار مثل ها و شعر هایی چنینی که لغلغه زبان خاص و عام می شود نادانسته در پی القای ناسپاسی و تخطئه فرهنگی و روانی یک کهن بوم فرهنگی ست.

 

ج) آنچه به عنوان تاثیر شعر یا داستان (شعر درمانی قصه درمانی) در جهان کنون مطرح می شود سویی دیگر نیز دارد. سویی که با القای ناسپاسی عزت نفس ملی و میهنی مردمانی را نشانه می گیرد که سرآمد مهربانی، گشاده رویی و گشاده دستی و فداکاری و تلاش فرهنگی و علمی در طی تاریخ بوده اند... تاریخ ساز بوده اند!

 

د) در مباحث اعتماد به نفس _ عزت نفس و خود باوری که عدم وجود یا ضعف آن ریشه ی همه اضطراب ها و بیماری های روان تنی ست ناسپاسی و نقد ِ بی اساس (خود _ دیگری) بدترین ضربه های روانی منجر به روانپریشی ست حالا نسخه اجتماعی این قضایا بسی دردناکتر و عمیق تر است.

 

مراقب آنچه عادات گفتنمان می شود، باشیم.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.